Vlagplantsessie #19, Storytelling

maandagavond 10 oktober 2016 vanaf 19:30 uur (zaal open: 18:30 uur)
locatie: De Leeszaal, Rijnhoutplein 3 te Rotterdam

STORYTELLING

special act: boekpresentatie ‘De Designfactor’ van Lucas Verweij

Designplatform Rotterdam onderzoekt met gasten en het publiek de betekenis van storytelling. Deze subdiscipline is niet alleen het nieuwe speeltje van marketeers. In het bijzonder zijn het ontwerpers die er raad mee weten. Het lijkt erop dat storytelling bijdraagt aan de terugkerende groei in de designsector.

centrale vragen voor deze avond:
Zijn er voor storytelling andere competenties vereist? Hoe verhoudt storytelling zich tot design thinking en servicedesign?

programma
Designplatform Rotterdam 2017 – 2020, vooruitblik

Kwartiermakers Jeroen Deckers en Willem Kars openen de avond met een korte presentatie over het vierjarenplan van Designplatform Rotterdam. Wij programmeren per jaar 15 publieksevenementen in verschillende formaten, namelijk Vlagplantsessie, Kopfkino, FuckUp Night, This Happened en PechaKucha Night. Wij organiseren daarnaast enkele series rondetafelgesprekken en wij streven naar een jaarlijks terugkerend(e) Rotterdams(e) designdag -weekend of misschien zelfs -week.

beknopt college door Pieter Aarts MDM

Hij is senior consultant bij ContentKings. Aarts werkte als ontwerper voor talloze ontwerpbureaus aan branding, identity en digital design, en volgde een MBA in designmanagement. Hij is bestuurslid van de stichting Design Management Netwerk (DMN). DMN koppelt business en management aan creativiteit. In collegestijl zal hij het publiek onderwijzen in storytelling.


 

casestudy 1. Tony’s Chocolonely
Arjen Klinkenberg werkt bij Tony’s Chocolonely sinds het eerste uur. De eerste wikkel maakte hij in tien minuutjes met schaar en plakband. Onder de roepnaam Klink is hij nu hoofd beeldvorming van dit succesvolle merk. Hoe geef je vorm aan een verhaal? Is begeestering van een merk makkelijker of moeilijker door middel van storytelling? Wordt dit verhaal gevoed vanuit designprincipes of is het toch vooral de moreel-ethische kwestie die Tony’s doet verkopen?

casestudy 2. ElqiCha een alcohol-vrij alternatief
Nina Rosens is initiatiefnemer van ElqiCha. Met deze drank, die voortkwam uit een persoonlijk verlangen, springt zij waarschijnlijk in een gat in de markt: een alcohol-vrij alternatief voor wijn, speciaal om te drinken bij het eten. Wat betekent storytelling voor haar? Wat was hier de ontwerpopgave? Rosens is ontwerper van food packaging. Zij ontwierp in dit geval ook het product dat daarin thuishoort.
Interview met Nina Rosens door Lucas Verweij.


boekpresentatie
‘De designfactor’ van Lucas Verweij.
Nederlandstalig | Paperback, 176 blz.
Uitgeverij Haystack | 1e druk, 2016
EAN: 9789461261915

proeverijen
Zowel de drank ‘ElqiCha’ als de chocolade van ‘Tony’ alsook ‘De Designfactor’ zijn deze avond beschikbaar om ‘uit te proberen’.









Van DNA tot Tiny-House

PECHA KUCHA NIGHTS #37
Van Recycle tot Big Data

PECHA KUCHA NIGHTS #36
Van Regeltjes tot Makers

PECHA KUCHA NIGHTS #35
Van Big Data tot Clouds

PECHA KUCHA NIGHTS #33