Vlagplantsessie #20, Food

Zaterdag 17 juni vanaf 15:00 u, tijdens Rotterdamse oogst

Moderator Lucas Verweij 

Locatie: Noordplein Rotterdam. 

DESIGN EN FOOD

Het is een beetje een open deur: eten staat volop in de belangstelling. Iedereen lijkt zich opeens bewust te worden van wat hij of zij eet, hoe dat gebeurt en waar het gegeten wordt. Misschien vloeit de toegenomen interesse logisch voort uit de zorg van de consument over voedselveiligheid. Er bestaat een zeker wantrouwen in de industriële voedselketen, ook omdat er af en toe schandalen opduiken rondom voedsel.  Er is meer interesse in Vegan, Gluten en Lactose-vrij en raw food. Mensen om ons heen stoppen met suiker, met vlees of met koffie.
   
Designers laten zich niet onbetuigd in de vernieuwde golf van aandacht voor eten. Er zijn inmiddels al ontwerpers die zich louter nog met voedsel bezighouden. Er zijn exposities in musea en galeries over allerlei ingrediënten. Er zijn pop-up melk- chocolade- en witlofbars. Er zijn designers die bierbrouwen en er zijn talloze geïmproviseerde voedseltrucks.  

Maar hoe ver rijkt de invloed van de ontwerper in de foodsector in werkelijkheid? Waar rijkt die verder dan de verpakking of de verschijningsvorm van etenswaren? Heet de ontwerper van voedsel niet gewoon kok, of zit er meer achter? Wat kan design en creativiteit bijdragen aan voedselinnovatie? Wat zijn de echte issues in de food sector? Veel initiatieven rondom design en food zijn kleinschalig, maar wat kunnen designers bijdragen op een hoger schaalniveau? Staat de mentaliteit voorop of de vormgeving? Kunnen die twee issues samenvallen? 
Kom je licht opsteken en denk mee over de schijnbaar eenvoudige vraag: Wat dragen designers bij in Food? Wat hebben ze daar feitelijk te zoeken? 6 – 9 ontwerpers, critici en kooplieden houden hun eigen standwerkers act van drie minuten. Daarna houdt Lucas Verweij hen een paar vragen voor.

De Vlagplant wordt gehouden op de marktdag van 17 juni 2017 van ‘Rotterdamse Oogst’, een ontwerpersinitiatief. Rotterdamse Oogst is een markt waar makers hun waar direct aan de klant verkopen. Dit initiatief pleit voor een kleinschaligere, loyalere en directere relatie tussen voedselproducent en consument.  
Vlagplant Design & Food. 

We beginnen om 15:00 op het Noordplein, bovenop de platte koe van Hunk Design die precies op deze dag in gebruik gesteld wordt. Kijk hier voor een impressie. 

Een greep uit de sprekers (onder voorbehoud):

Maidie van den Bos, Bloesembar
Carin Leenders-De Vries, Passion for Food (int. consultancy)
Henke Elenga, De Henk (digital magazine)
Paul van den Hooven, Wild Vleesch
Lucas Mullié, Foodcurators
Sasker Scheerder, Manenwolf’s
Gerda Zijlstra, Rotterdamse Oogst
Sanne Zwart, Keukenboeren

 








VLAGPLANTSESSIES = Deze avonden hebben tot doel vlaggen te planten die staan voor design en voor het platform, in de hoofden en harten van onze Rotterdamse stakeholders. Met de sessies wordt ingezet op centrale 'meta'-thema's die iedereen aangaan; zoals het thema 'Design en duurzaamheid'. De Vlagplantsessies vinden plaats op verschillende verrassende locaties.


#20: Design en food
#19: Storytelling
#18: Eerste Lustrum in de Unie
#17: Salona della Moda
#16: Design Thinking
#15: Wat is design?
#14: Bricks Bytes Behaviour
#13: The Shows Must Go On
#12: Visibly creative
#11: Holland uit Vorm
#10: Social Media Mainstream
#9: Status van Interior Design
#8: Industrial Maintenance
#7: Design Infrastructuur
#6: Duurzaamheid
#5: Design en de kunsthandel
#4: China
#3: Contemporaine stromen
#2: Masters
#1: Design to business